Iranissa on laajoja mielenosoituksia naisten oikeuksien puolesta

Teksti: Betty Marschan, lähteet BBC, Yle, Washington Post
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.11.2022

Tuhannet ihmiset ympäri maailmaa huutavat: Nainen, elämä ja vapaus. Mielenosoittajat vastustavat sitä, että iranilaiset naiset joutuvat elämään tiukkojen sääntöjen mukaan.

Monissa maissa on järjestetty suuria mielenosoituksia sitä vastaan, miten naisia kohdellaan Iranissa. Ihmiset haluavat naisille lisää oikeuksia ja enemmän vapautta valita, miten he elävät. Mielenosoitukset alkoivat kaksi kuukautta sitten, kun nuori nainen kuoli vankilassa poliisin väkivallan takia.

Poliisi vangitsi 22-vuotiaan Mahsa Aminin Iranin pääkaupungissa Teheranissa. Hänet vangittiin, koska hän piti huiviaan väärin. Iranissa laki määrää, että naisten täytyy peittää hiuksensa huivilla.

Iranista on vaikea saada tietoa

Mielenosoitukset Iranissa liittyvät myös talouteen. Tuotteiden hinnat ovat nousseet ja monet iranilaiset ovat hyvin köyhiä.

Iranin mielenosoituksista on vaikea saada tarkkaa tietoa, sillä viranomaiset ovat katkaisseet internet-yhteydet monilla alueilla.

Iranin viranomaiset yrittävät lopettaa mielenosoitukset väkivallalla. Ihmisoikeusjärjestöt kertovat, että turvallisuusjoukot ovat tappaneet satoja ihmisiä. Myös lapsia on tapettu. Yli 10 000 mielenosoittajaa on vangittu.

Iranin korkein johtaja Ali Khamenei väittää, että Iranin suurimmat viholliset USA ja Israel yllyttävät ihmisiä osoittamaan mieltään. Khamenei on Iranin uskonnollinen ja poliittinen johtaja. Hänen vallassaan ovat myös tuomioistuin, armeija ja media.Mielenosoitukset ovat Iranin suurimpia yli 40 vuoteen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)