Intiassa on parlamenttivaalit

Teksti: Selkosanomat, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.05.2024

Intiassa järjestetään maailman suurimmat parlamenttivaalit. Melkein miljardilla ihmisellä on vaaleissa äänioikeus eli he saavat äänestää.

Maailman suurimmat parlamenttivaalit järjestetään Intiassa. Jopa 970 miljoonalla ihmisellä on äänioikeus vaaleissa. Siksi Intiaa kutsutaan välillä maailman suurimmaksi demokratiaksi.

Intian vaalit jatkuvat kuusi viikkoa. Ääntenlasku alkaa 4. kesäkuuta, jolloin myös tulos selviää.

Intian parlamenttivaaleissa käytetään sähköisiä äänestyslaitteita, joten ääntenlasku on nopeaa.

Intian pääministeri Narendra Modi on johtanut Intiaa vuodesta 2014 lähtien. Modi on erittäin suosittu. Hänen puolueensa BJP saattaa taas voittaa vaalit.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)