Intiassa on maailman suurimmat vaalit

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.05.2019

Intiassa äänestetään maailman suurimmissa parlamenttivaaleissa. Vaaleissa on 900 miljoonaa äänioikeutettua ja miljoona äänestyspaikkaa.

Intia on maailman suurin demokratia eli kansanvaltainen valtio. Intiassa kaikki on suurta. Intia on maailman toiseksi väkirikkain valtio. Intiassa on melkein 1,4 miljardia asukasta. Äänioikeus on lähes miljardilla ihmisellä. Joka kahdeksas maapallon aikuinen saa äänestää Intiassa.

Intian vaalit ovat maailmanhistorian suurimmat. Edelliset Intian vaalit järjestettiin viisi vuotta sitten. Silloin äänestämässä kävi 550 miljoonaa.

Intian parlamentin alahuoneeseen valitaan vaaleissa 543 edustajaa. Viime vaalit voitti kansallis- mielinen hindunationalistinen puolue Bharatiya Janata eli Intian kansanpuolue. BJP:n johtaja ja Intian pääministeri on Narendra Modi. Vaaleissa ratkeaa, jatkaako Modi pääministerinä.

Vaalit jatkuvat 19. toukokuuta saakka. Viranomaiset lupaavat, että äänet on laskettu 23. toukokuuta mennessä.

Lähteet Yle, HS

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste