Indonesiassa tuhansia kuolleita

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.10.2018

Indonesian Sulawesin saarella sattunut maanjäristys aiheutti paljon tuhoa. Yli 5 000 ihmistä on kateissa.

Sulawesin saarella sattui voimakas maajäristys viime perjantaina. Järistyksen jälkeen saarelle iski tsunami eli hyökyaalto. Luonnonkatastrofi surmasi ainakin 1 760 ihmistä. Yli 5 000 ihmistä on edelleen kateissa. Kuolonuhrien määrä saattaa vielä kasvaa.

Maanjäristys ja tsunami aiheuttivat eniten tuhoa Palun kaupungissa ja sen lähialueilla. Kaupunki ja sen lähialueet ovat vaurioituneet pahasti. Melkein kaikki rakennukset ovat tuhoutuneet. Palun seudulla sadat tuhannet kärsivät ruuan ja veden puutteesta. Kaupungista katkesivat myös polttoaine ja sähkö.

Punaisen Ristin hätäapua johtaa saarella suomalainen Andreas von Weissenberg.

– Pahin tilanne on maaseudulla. Olemme saaneet perille kansainvälistä hätäapua. Avun saaminen maaseudun syrjäseuduille vie kuitenkin paljon aikaa, von Weissenberg kertoo STT:n haastattelussa.

Punaisen Ristin avustustoiminta kestää Sulawesilla pitkään.

– Arvioimme, että operaatio kestää kaksi vuotta.

Pelastakaa lapset -järjestö arvioi, että maanjäristys vaikuttaa 600 000 lapsen elämään. Monen lapsen vanhemmat ovat kuolleet tai kadonneet.

Lähteet STT, Yle, HS

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste