Ilmastonmuutosta voi hillitä

Teksti: Betty Marschan, lähteet WWF, SVT, IPCC
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.05.2022

Uusi ilmastoraportti kertoo, kuinka maapallo voi ja mitä me voimme tehdä ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.

Yhdistyneet kansakunnat eli YK julkaisi huhtikuun alussa uuden raportin ilmastonmuutoksesta.

YK:ssa toimii joukko asiantuntijoita, jotka keräävät tietoa ilmastonmuutoksesta. Ryhmää kutsutaan ilmastopaneeliksi. Ryhmän nimen lyhenne on IPCC.

Ilmastoraportti kertoo, että ilmastonmuutoksen pysäyttämisellä on kiire. Maapallon lämpötila nousee tehtaiden ja liikenteen päästöjen vuoksi.

Viimeisen kymmenen vuoden ajan päästöt ovat olleet suurempia kuin koskaan.

Päätöksillä on kiire

– Meidän täytyy tehdä päätöksiä ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Ilmaston lämpenemistä voidaan silloin hidastaa. On ilahduttavaa nähdä, miten monet maat tekevät töitä muutoksen eteen. Meidän täytyy kuitenkin tehdä vielä enemmän, sanoo IPCC:n puheenjohtaja Hoesung Lee.

Tutkijat sanovat, että maapallon lämpötila ei saa nousta yli 1,5 astetta. Tällä hetkellä lämpötila on noussut jo 1,1 astetta. Siksi nyt on kiire suojella maapalloa.

Aurinko ja tuuli käyttöön

Aurinkovoima ja tuulivoima ovat ympäristöystävällisempiä energialähteitä kuin hiili, öljy ja maakaasu. Aurinkovoima ja tuulivoima ovat uusiutuvaa energiaa. Yhä useampien maiden olisi hyvä siirtyä käyttämään ympäristöystävällistä, uusiutuvaa energiaa.

Hyvinvoiva luonto voi hidastaa ilmastonmuutosta. Meidän täytyy myös suojella metsiä, ja kokonaisten metsien hakkaaminen pitää lopettaa. Seuraava YK:n osaraportti julkaistaan vuoden 2022 lopussa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste