Ilmastokokous sopi päästöjen määrästä

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.12.2018

Puolan ilmastokokous päättyi viikonloppuna. Neuvottelut päättyivät sopuun säännöistä.

Maailman maat sopivat ilmastokokouksessa yhteisistä säännöistä. Ilmastosopimus tehtiin vuonna 2015 Pariisissa. Sopimus tuleee voimaan vuonna 2020. Ilmastokokous järjestettiin Puolan Katowicessa.

Sopimuksessa määrätään, että maailman maat vähentävät päästöjä. Päästöt lämmittävät maapallon ilmastoa. Päästöjä syntyy teollisuudesta, kivihiilen käytöstä ja liikenteestä.

Ilmastosopimuksen tavoite on, että maapallon ilmasto lämpenee tulevaisuudessa vähemmän. Ilmaston lämpeneminen aiheuttaa esimerkiksi suuria tulvia, myrskyjä ja kuivuutta.

Ymäristöjärjestöt eivät ole tyytyväisiä sopimuksen sisältöön. Järjestöjen mukaan sopimus ei ole tarpeeksi kattava ja sitova.

Lähde Yle

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Ilmastokokous sopi päästöjen määrästä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste