Hongkongin mielenosoitukset ovat jatkuneet jo usean viikon ajan. Mielenosoitukset johtuvat siitä, että Hongkongissa on tehty uusi lakiehdotus. Lakiehdotus sanoo, että jos ihmistä epäillään rikoksesta, hänet voidaan luovuttaa Kiinaan. Sitä hongkongilaiset eivät hyväksy. He sanovat, että lakia voidaan käyttää väärin. He epäilevät, että jos Kiina ei pidä jostakin ihmisestä, hänet voidaan luovuttaa Kiinaan poliittisista syistä.
Hongkongin asukkaat vaativat, että lakiehdotus hylätään.
Hongkongin johtaja Carrie Lam kertoi, että lakiehdotusta lykätään. Hän myös pyysi anteeksi hongkongilaisilta. Hongkongilaiset eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä. He jatkavat mielenosoituksia. He vaativat, että lakiehdotus hylätään kokonaan. He myös haluavat, että Carrie Lam eroaa.
Mielenosoitukset ovat suurimmat Hongkongissa 22 vuoteen. Protestiliike sanoo, että miljoona ihmistä osallistui mielenosoitukseen sunnuntaina 9. kesäkuuta. Hongkongin poliisi kuitenkin sanoo, että mielenosoituksessa oli vain 240 000 ihmistä. Miljoonia ihmisiä on osallistunut mielenosoituksiin parin viikon aikana.
Hongkong on Kiinan erityishallintoalue
Hongkong on Etelä-Kiinan alue, jota johdetaan erityisellä tavalla. Hongkong kuului pitkään Iso-Britannialle. Vuonna 1997 Hongkong siirtyi Kiinalle. Silloin päätettiin, että Hongkongia johdetaan eri tavalla kuin muuta Kiinaa seuraavan 50 vuoden ajan.
Hongkongilla on osittainen itsehallinto, eli se saa päättää omista asioistaan. Hongkongissa on parempi lehdistönvapaus ja sananvapaus kuin Kiinassa. Siellä on myös erilainen avoin markkinatalous. Hongkongissa on oma rahayksikkö, Hongkongin dollari.
Kiina vastaa Hongkongin puolustuspolitiikasta ja ulkopolitiikasta.
Lähteet HBL, HS, Yle
