Hirmumyrsky tuhosi saarivaltiota

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.03.2015

Erittäin voimakas hirmumyrsky on tuhonnut Vanuatun saarivaltiota Tyynellä merellä.

Vanuatuun iski varhain lauantaina Suomen aikaa voimakas myrsky eli sykloni. Se oli yksi voimakkaimmista, mitä on koskaan havaittu.

Tuhojen koko laajuutta ei ole vieläkään saatu selville. Vanuatulla on yli 80 saarta. Ne ovat kaukana toisistaan. Yhteydet monille saarille ovat yhä poikki. Vanuatun presidentinkanslian mukaan hengissä selvinneiltä voi pian loppua ruoka.

Kuolonuhreja on 24. Viranomaiset ja avustusjärjestöt pelkäävät, että uhreja on paljon enemmän. Avustusjärjestöt ovat sanoneet, että olosuhteet Vanuatussa ovat nyt vaikeimmat, mitä ne ovat koskaan kohdanneet.

Esimerkiksi Tannan saarella on lähes 30 000 asukasta. Sinne ei ole saatu yhteyttä. Tannan yli on tehty tarkkailulentoja. Ne ovat paljastaneet talojen ja viljapeltojen suuria tuhoja.

Presidentinkanslian edustaja Benjamin Shing sanoo, että hän pelkää pahinta.

– Jos ihmiset eivät ole päässeet turvaan, kuolleita voi olla paljon.

Lähde STT

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste