Havaijilla etsitään kadonneita ihmisiä

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet MTV3, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Justin Sullivan
Uutinen julkaistu: 15.08.2023

Havaijin maastopalo on tehnyt paljon tuhoa. Lahainan kaupunki on tuhoutunut. Monta tuhatta taloa on palanut, lähes sata ihmistä on kuollut.

Havaijin maastopalot alkoivat viikko sitten tiistaina. Palot levisit nopeasti, koska maasto oli kuivaa ja tuuli oli kova. Maastopaloissa tuhoutui monta tuhatta taloa. Mauin saaren rannikkokaupunki Lahaina tuhoutui täysin.

Lähes sata ihmistä on kuollut. Havaijin kuvernöörin Josh Greenin mukaan kuolleita voi olla paljon enemmän. 1 400 ihmistä on majoitettu hätämajoitukseen. Sadat ihmiset ovat edelleen kateissa. Ihmisten etsimiseen koulutetut koirat etsivät nyt ihmisiä maastosta.

Viranomaiset eivät ole ehkä arvioineet oikein maastopalojen riskiä oikein. Havaijin maastopalojen riski on arvioitu hyvin pieneksi. Saaren asukkaita ei myöskään varoitettu. Mauin saarella on 80 varoitussireeniä. Varoitussireenit olivat kuitenkin hiljaa, vaikka maastopalot levisivät.

Yhdysvaltojen viranomaiset sanovat, että Havaijin maastopalot ovat 2000-luvun tuhoisimmat Yhdysvalloissa. Yhdysvaltojen liittovaltio arvioi, että Lahainan kaupungin uudelleenrakennus maksaa 5,5 miljardia dollaria eli viisi miljardia euroa.

– Tämä on Havaijin historian pahin luonnonkatastrofi, Havaijin kuvernööri Josh Green sanoi viime viikonloppuna.

Havaiji on Yhdysvaltojen osavaltio. Havaijin saari sijaitsee Tyynellämerellä.

Kuvassa on Laihanan kaupunki Länsi-Mauin saarella 14. elokuuta. Kaupunki tuhoutui maastopalossa täysin. Kuva: Lehtikuva / AFP / Yuki Iwamura

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)