Hantavirusepäilyjä on ympäri maailmaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, IL, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Jorge Guerrero
Uutinen julkaistu: 11.05.2026

Hantavirus leviää maailmassa. Maailmassa on vahvistettu kuusi tapausta, joissa ihminen on saanut tartunnan. Kolme ihmistä on kuollut hantavirukseen.

Maailmassa on vahvistettu kuusi hantavirustartuntaa. Kolme ihmistä on kuollut hantavirukseen. Viime päivinä on kuitenkin kerrottu, että maailmassa on useita uusia hantavirusepäilyjä.

Maailman terveysjärjestön eli WHO:n mukaan hantavirus ei kuitenkaan tartu helposti ihmisestä toiseen. WHO painottaa, että hantavirus ei ole maailmanlaajuinen pandemia, kuten koronavirus. WHO:n mukaan hantavirus on kuitenkin vakava tartuntatauti. WHO sai tiedon hantavirustartunnoista 3. toukokuuta.

Kaikki hantavirustapaukset liittyvät hollantilaiseen laivaan. Laiva purjehti Atlantin valtamerellä, jossa se pysähtyi eri saarille. Laivassa matkustajia ja miehistön jäseniä sairastui. Hollantilainen risteilylaiva Hondius on nyt ankkurissa Kanariansaarilla Teneriffalla.

Risteilylaivalta oli sunnuntana evakuoitu eli siirretty pois 94 ihmistä. Viimeiset evakuointilennot lähtevät Teneriffalta maanantaina. Aluksessa oli yhteensä 140 ihmistä.

Espanjalaiset ja ranskalaiset matkustajat on siirretty sairaalahoitoon. Aluksella oli matkustajia myös esimerkiksi Yhdysvalloista, Hollannnista, Australiasta ja Ruotsista. Osa matkustajista jäi pois laivasta Atlantin valtameren saariin. Silloin ei vielä tiedetty, että laivalla on hantavirus.

Risteilylaiva lähti liikkeelle Argentiinasta 1. huhtikuuta. Ensimmäisen hantavirustartunnat todettiin ehkä 6. huhtikuuta. Ensimmäinen matkustaja kuoli 11.4. Aluksi ei tiedetty, että kyse on hantaviruksesta.

Hantavirukselle on altistunut kaksi suomalaista. He olivat lentokoneessa, jossa oli mukana sairastunut ihminen.

Hantavirus on tauti, jota levittävät rotat ja myyrät. Maailman terveysjärjestö WHO sanoo, että hantavirus ei tartu helposti ihmisestä ihmiseen,

Hollantilainen risteilylaiva Hondius Teneriffan Granadillan satamassa sunnuntaina 10.4. Kuva: Lehtikuva / AFP / Antonio Sempere

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)