Fuengirola on suomalaisten suosikki

Teksti: Kati Pohjanmaa
Kuva: Kati Pohjanmaa
Uutinen julkaistu: 30.06.2026

Monet suomalaiset lomailevat Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa. Jotkut viettävät koko talven Fuengirolan lämmössä.

Olen käynyt useita kertoja Fuengirolassa työmatkoilla. Nyt ymmärrän, miksi monet suomalaiset rakastavat kaupunkia.

Fuengirola on helppo, turvallinen ja mukava kaupunki vierailla ja asua. Kaiken lisäksi Fuengirolassa pärjää hyvin suomen kielellä. Fuengirola sopii hyvin ihan kaikille, mutta erityisesti siitä pitävät suomalaiset eläkeläiset.

Kaupunki meren ja vuorten välissä

Fuengirolan kaupunki sijaitsee Aurinkorannikolla Välimeren rannalla, Etelä-Espanjassa. Kaupunki kuuluu Andalusian maakuntaan.

Lähin lentokenttä on Malagassa, sekin on vain puolen tunnin junamatkan päässä Fuengirolasta.

Kaupunki sijaitsee meren ja vuorten välissä. Ilmasto on ympäri vuoden lämmin ja aurinkoinen. Talvet ovat leutoja, ja aurinko paistaa usein.

Kaikki palvelut ovat lähellä

Fuengirola on juuri sopivan kokoinen. Arjessa kaikki on lähellä: on kauppoja, ravintoloita ja toreja. Monissa ravintoloissa, kaupoissa, kampaamoissa ja jopa lääkärillä saa palvelua suomeksi. Myös liikkuminen kaupungissa on helppoa.

Upea rantakatu lumoaa

Fuengirolassa voi nauttia etenkin rannoista ja merestä. Minusta yksi parhaista asioista Fuengirolassa on kävellä rantakatua päästä päähän ja katsella merta.

Tapahtumia ja kahviloita

Kaupungissa järjestetään myös paljon tapahtumia. Yksi suurimmista tapahtumista on Fuengirolan Feria alkusyksyllä. Silloin paikalliset pukeutuvat kansallispukuihin, soittavat, laulavat ja syövät perinneruokia. Mukana ovat kaikki, lapsista vanhuksiin.

Pidän myös kaupungin kahviloista. Churrot kuumalla suklaalla ovat suurta herkkuani. Churro muistuttaa vähän munkkia. Ihmiset ovat myös parasta Fuengirolassa. He ovat ystävällisiä ja avuliaita. Fuengirolassa todella osataan nauttia elämästä.

Fuengirolan ravintoloissa ja kahviloissa voi syödä ulkona lähes ympäri vuoden. Terassit kapeilla kujilla kutsuvat viipymään.

Yksi kommentti artikkeliin ”Fuengirola on suomalaisten suosikki”

  1. Ihmettelen vähän kommenttia, että Fuengirolassa pärjää hyvin suomen kielellä. No ehkä pärjääkin, jos asioi vain suomikaupassa tai suomiravintolassa, mutta kylläpä elämä on rajoittunutta ja voisi sanoa, että Fuengirolan parhaimmat puolet ja annit jäävät kokematta. Turistina nyt pärjää lähes missä ilman muuta kuin suomen kielen taitoa, mutta jos aikoo elää, niin ei kyllä riitä, ei sitten missään päin maailmaa ilman paikalliskielen jonkin tason osaamista. Muuten ihan hyvä kooste, mutta tämän kieliasian osalta vääristävä.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)