Eurooppa etsii terroristeja

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.11.2015

Poliisit ja sotilaat etsivät terroristeja eri puolilla Eurooppaa. Pidätyksiä on tehty erityisesti Belgiassa.

Terroristien etsintä näkyy selvimmin Belgian pääkaupungissa Brysselissä. Sotilaat partioivat Brysselin kaduilla. Brysselin metroliikenne, päiväkodit, koulut ja yliopistot olivat kiinni maanantaina.

Belgian poliisi pidätti sunnuntaina Brysselissä 16 ihmistä. Lisäksi maanantaina poliisi pidätti viisi ihmistä. Poliisi epäilee, että he ovat osallistuneet terrori-iskujen suunnitteluun.

Poliisi etsii Ranskassa ja Belgiassa erityisesti Salah Abdeslamia. Poliisi epäilee, että hän osallistui Pariisin terrori-iskuihin. Poliisi epäilee, että Abdeslam pakeni Pariisista Belgiaan ja sieltä ehkä Saksaan.

Ruotsissa poliisi pidätti viime viikon torstaina irakilaisen miehen. Miestä epäiltiin terroriteon valmistelusta. Hänet kuitenkin vapautettiin sunnuntaina. Häntä ei enää epäillä mistään rikoksesta. Ruotsin turvallisuuspoliisi Säpo sai tapauksen takia kovaa arvostelua.

Euroopan maat ja Yhdysvallat suunnittelevat muitakin toimia terrorismin estämiseksi. Yhdysvallat saattaa lähettää erikoisjoukkojaan Syyriaan. Niiden tarkoitus on taistella terrorijärjestö Isisiä vastaan. Isis teki Pariisin terrori-iskut 13. marraskuuta.

Euroopan maat tehostavat tiedustelutietojen vaihtoa. Ranska, Britannia ja Venäjä lisäävät ilmaiskuja Syyriaan ja Irakiin. Britannian poliisi ja turvallisuusjoukot saavat runsaasti lisärahoitusta.

Yhdistyneiden kansakuntien (YK) turvallisuusneuvosto pyytää, että kaikki maat osallistuvat taisteluun Isisiä vastaan. YK:n mukaan Isis on suuri uhka kansainväliselle rauhalle ja turvallisuudelle.

Lähde: Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)