Euroopassa on kovia helteitä

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.06.2019

Monessa Euroopan maassa on nyt kova helle. Yleensä yhtä kuuma on vasta elokuussa.

Länsi-Eurooppaan tulee lämmintä ilmaa Pohjois-Afrikasta. Etenkin Espanjassa, Ranskassa ja Pohjois-Italiassa on kova helle. Lämpötila voi olla jopa yli 40 astetta tällä viikolla. Myös Saksassa, Etelä-Englannissa ja Puolassa on kuuma.

On harvinaista, että Länsi-Euroopassa on näin kuuma kesäkuussa. Kovat helteet alkavat yleensä vasta elokuussa.

Suomessa ei ole tällä hetkellä hellettä. Helle on vasta silloin, kun ilman lämpötila on yli 25 astetta varjossa. Suomen lämpöennätys on 37,2 astetta. Se mitattiin vuonna 2010 Joensuun lentokentällä.

Lähde IS

Koirat vilvoittelivat vesipisteen alla Italian pääkaupungissa Roomassa 26. kesäkuuta.
Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste