Euroopan unioni täytti 60 vuotta

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 29.03.2017

EU-maiden johtajat aikovat jatkaa yhteistyötä, vaikka EU on kohdannut paljon ongelmia viime aikoina.

Euroopan unioni vietti syntymäpäivää viime perjantaina. EU täytti 60 vuotta. EU-maiden johtajat kokoontuivat Roomassa. He antoivat julistuksen, jossa he lupaavat jatkaa yhteistyötä samaan suuntaan. Maat kehittävät yhteistä taloutta ja puolustusta.

Julistus annettiin samassa juhlasalissa, jossa EU perustettiin 60 vuotta sitten. Silloin EU:n jäsenmaita oli vain kuusi. Nyt julistuksen antoi 27 maata.

Paljon hyviä saavutuksia

EU:n komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker sanoi syntymäpäivillä, että EU:n pitää olla ylpeä saavutuksistaan. EU on luonut suuren yhteisen talousalueen ja yhteisen rahan eli euron. EU on yhdistänyt Euroopan maita, jotka aiemmin riitelivät ja sotivat keskenään.

Britannia ei ollut mukana syntymäpäivillä. Neuvottelut Britannian eroamisesta EU:sta alkavat keskiviikkona 29. maaliskuuta.

Turkki on neuvotellut EU:n jäsenyydestä yli 10 vuotta. Turkin jäsenyys tuskin toteutuu lähivuosina.

Lähde Yle

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Euroopan unioni täytti 60 vuotta”

  1. Harmi, että Iso Britannia eroaa EU:sta. Iso Britannia on vahva maa. EU ja Iso Britannia käyvät paljon kauppa. Minun mielestäni Turkki ei ole vielä valmis liitymään EU:iin, koska Turkki ei ole taloudellisesti ja polittiisesti vakaa maa.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste