EU moittii Unkarin toimia

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Attila Kisbenedek
Uutinen julkaistu: 14.02.2024

Euroopan parlamentin edustajista enemmistö haluaa, että Unkarin äänestysoikeutta rajoitetaan Euroopan unionissa eli EU:ssa. Monien EU-maiden mielestä Unkari aiheuttaa Euroopan unionille vaikeuksia.

Euroopan parlamentin edustajat eli mepit haluavat rajoittaa Unkarin äänioikeutta unionin yhteisissä päätöksissä.

Parlamentti haluaa, että päätös vaikuttaa Unkarin toimintaan EU-asioissa. Parlamentin mukaan on hyvä, jos EU-komissio ja unionin jäsenmaat puuttuvat Unkarin toimintaan. Unkarin äänioikeutta rajoitetaan, jos kaikki 26 muuta EU-jäsenmaata kannattavat asiaa.

Suomen edustaja aloitteen takana

Suomalainen meppi Petri Sarvamaa ehdotti, että Unkarin äänestysoikeutta rajoitetaan. Sarvamaa keräsi 125 allekirjoitusta asian puolesta. Sarvamaan ehdotus sai lopulta vielä enemmän kannatusta parlamentissa. Parlamentissa on 705 edustajaa.

– Olemme seuranneet monta vuotta tilannetta, jossa Unkarin hallitus ei halua tehdä yhteistyötä muiden EU-jäsenvaltioiden kanssa, Sarvamaa sanoi tammikuussa.

Sarvamaan mukaan asialla on kiire. Unkari on EU-neuvoston seuraava puheenjohtajamaa. Unkarin kausi alkaa heinäkuussa ja kestää puoli vuotta.

Unkarin oikeusvaltio on uhattuna

Unkarin demokratia eli kansanvalta on heikentynyt. Unkarin poliittinen johto ei vaihdu ja vaaleissa menestyvät samat puolueet. Myös oikeuslaitoksen toimintaa on rajoitettu ja vähemmistöjen asema on heikko. Presidentti Viktor Orbán on johtanut Unkaria 14 vuotta.

Monet EU-jäsenmaat suuttuivat joulukuussa, kun Unkari kieltäytyi maksamasta Ukrainalle tukea.

Unkarille ei ole myöskään maksettu EU-tukia, koska Unkari on rikkonut oikeusvaltion periaatteita.

Sanaselityksiä

EU on Euroopan unioni.

Meppi on  Euroopan parlamentin jäsen eli europarlamentaarikko.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)