Euroopan johtajat tapasivat

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Justin Tallis
Uutinen julkaistu: 03.03.2025

Euroopan johtajat tapasivat sunnuntaina hätäkokouksessa. kokouksen järjestettiin Lontoossa. Britannian pääministeri Keir Starmer kutsui Euroopan johtajat kokoukseen. Tapaamisen aiheena oli Ukraina.

Britannian pääkaupungissa Lontoossa järjestettiin hätäkokous sunnuntaina 2. maaliskuuta. Kokouksen aihe oli Ukraina. Suomea edusti presidentti Alexander Stubb. Kokoukseen osallistui myös Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi.

Keir Starmer sanoi kokouksen jälkeen, että Euroopan maat jatkavat Ukrainan tukemista sodassa Venäjää vastaan. Ukraina, Britannia ja Ranska yrittävät tehdä suunnitelman siitä, miten sota saadaan loppumaan. Suunnitelma esitetään Yhdysvalloille. Britannia kertoi viime viikolla, että se voi lähettää joukkoja turvaamaan rauhaa Ukrainassa.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoi kokouksen jälkeen, että Eurooppa on yhtenäinen.

– Euroopan johtajat antoiva tänään vahvan tuen Ukrainalle. Teemme yhteistyötä Euroopassa, jotta voimme löytää kestävän ja oikeudenmukaisen rauhan, Zelenskyi sanoi.

Zelenskyi tapasi Lontoossa myös Britannian kuninkaan Charlesin. Kuningas Charles on sanonut, että hän tulee Zelenskyiä ja Ukrainaa. 

Britannian pääministeri Keir Starmer (oikealla) tervehti Suomen presidenttiä Alexander Stubbia ennen ennen hätäkokousta. Kuva: Lehtikuva / AFP / Toby Melville

Zelenskyi ja Trump riitelivät Valkoisessa talossa

Volodymyr Zelenskyi tapasi viime perjantaina Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin. Tapaaminen järjestettiin Yhdysvaltojen Washingtonissa presidentin virka-asunnolla eli Valkoisessa talossa. Tapaaminen ei onnistunut. Presidentit alkoivat riidellä tapaamisessa. Yhdysvaltojen varapresidentti J.D. Vance syytti Zelenskyiä siitä, että tämä ei osoita kunnioitusta Yhdysvalloille.

Presidentit riitelivät suorassa lähetyksessä. Tämän jälkeen tiedotustilaisuus peruttiin, ja Zelenskyi lähti pois Valkoisesta talosta.

Zelenskyi ja Trumpin välit olivat huonot jo ennen tapaamista. Trump on esimerkiksi sanonut, että Zelenskyi on diktaattori. Trump on myös väittänyt, että Ukraina aina on syyllinen sotaan. Tämä tiet ei pidä paikkaansa, sillä Venäjä hyökkäsi Ukrainaan kolme vuotta sitten. Zelenskyin mukaan presidentti Trump levittää valeuutisia.

Mineraalisopimusta ei allekirjoitettu

Presidenttien piti kirjoittaa tapaamisessa sopimus Ukrainan mineraaleista. Ukrainassa on paljon mineraaleja, jotka Trump haluaa. Yhdysvaltalaisten yritysten oli tarkoitus päästä mukaan Ukrainan kaivosten toimintaan. Sopimusta ei kuitenkaan allekirjoitettu.

Yhdysvallat on ollut tähän saakka Ukrainan suuri tukija sodassa. Nyt kukaan ei tiedä, jatkaako Yhdysvallat Ukrainan tukemista. Yhdysvaltojen ja Ukrainan välit ovat huonot. Trump kuitenkin sanoi, että Zelenskyi on tervetullut uudelleen tapaamaan häntä.

Donald Trump (oikealla) ja Volodymyr Zelenskyi riitelivät perjantaina 28. helmikuuta Valkoisessa talossa. Kuva: Lehtikuva / AFP / Saul Loeb

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)