EU-komissio aloitti työnsä

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.12.2019

Uusi Euroopan unionin komissio aloitti työnsä joulukuun alussa. Komission puheenjohtaja, saksalainen Ursula von der Leyen on EU:n tärkein johtaja.

Uusi Euroopan unionin komissio aloitti työnsä joulukuun alussa. Komission puheenjohtaja, saksalainen Ursula von der Leyen on EU:n tärkein johtaja.

Euroopan unioni eli EU on joutunut odottamaan poikkeuksellisen pitkään uutta komissiota. Kuukausien odotus päättyi keskiviikkona 27. marraskuuta, kun Euroopan parlamentti äänesti uuden komission luottamuksen puolesta.

Komissiossa on 27 komissaaria, yksi jokaisesta jäsenmaasta. Britannialla ei ole komissaaria, koska se neuvottelee EU-erosta. Unkarin, Romanian ja Ranskan ensimmäiset komissaariehdokkaat eivät kelvanneet parlamentille. Tästä syystä uuden komission valinta kesti odotettua kauemmin.

Komissio on tärkeä. Se valvoo EU:n päätöksiä. Se voi myös esittää uusia lakeja. Komissio valitaan viideksi vuodeksi.

Saksalainen yllätysvalinta

Ursula von der Leyen on ensimmäinen nainen Euroopan komission johdossa. Hänen edeltäjänsä komission johdossa oli Jean-Claude Juncker.

Von der Leyen on tehnyt oman ohjelman, jonka mukaan EU työskentelee tulevaisuudessa. Ilmastonmuutoksen vastainen taistelu on ohjelman tärkein kohta. Von der Leyen haluaa, että EU-maiden kansalaiset saavat oman minimipalkan. Hänen mielestään miesten ja naisten välisten ansiotulojen eroja tulee pienentää.

EU aikoo panostaa myös kilpailukykyyn. Unioni panostaa koulutukseen ja tieteelliseen tutkimukseen. EU:n opiskelijavaihto-ohjelma Erasmus saa lisärahoitusta.

Suomen komissaari on Jutta Urpilainen. Hän vastaa EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista.

Lähteet Yle, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)