EU tukee jäsenmaita 750 miljardilla eurolla. Summa on 13 kertaa suurempi kuin Suomen valtion budjetti tänä vuonna. Suomen valtio käyttää tänä vuonna 57 miljardia euroa.
EU-maiden johtajat neuvottelivat monta päivää ja yötä tuesta jäsenmaille. Johtajat kiistelivät siitä, kuinka suuri osa tuesta on lainaa ja kuinka suuri osa avustuksia. Lopulta he päättivät, että EU jakaa 390 miljardia euroa avustuksina ja 360 miljardia euroa lainana.
Lainaa ja suoraa apua
Muutamat pohjoiset jäsenmaat halusivat, että suurempi osuus tuesta olisi lainoja. Koronavirus on heikentänyt eniten eteläisten jäsenmaiden taloutta. Niiden talous on muutenkin huonossa kunnossa. Mailla on hyvin paljon lainaa. Näitä maita ovat Italia, Espanja ja Portugal. Ne halusivat avustuksia, ei lisää lainaa.
EU-maat eivät saa käyttää EU-tukia mihin tahansa. Suuri osa rahoista täytyy käyttää hankkeisiin, jotka hidastavat ilmastonmuutosta ja edistävät digitalisaatiota.
EU:n johtajat olivat tyytyväisiä, kun sopu tuesta syntyi. He uskovat, että Eurooppa toipuu tuen avulla kriisistä, jonka koronavirus on aiheuttanut. Saksan liittokansleri Angela Merkel sanoi, että koronavirus on ollut Euroopan unionin tähän asti suurin kriisi.
EU-maiden johtajat sopivat myös unionin talousarviosta. EU käyttää vuosina 2021–2027 yhteensä yli tuhat miljardia euroa.
Lähde: Yle