Etelämantereelle syntyy valtava jäävuori

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Nasa
Uutinen julkaistu: 18.07.2017

Etelämantereen pohjoisosaan Antarktiselle on syntymässä valtava jäävuori. Jäävuori on irtoamassa niin sanotusta Larsenin jäähyllystä.

Jäävuoren ja Larsenin jäähyllyn välinen railo on kasvanut jo vuosien ajan. Se on nyt jo 200 kilometrin pituinen. Railon leveys on 100 metriä ja syvyys puoli kilometriä.

Jos jäävuori irtoaa Antarktiksesta, sillä voi olla odottamattomia seurauksia. Valtameren pinta ei välttämättä nouse heti, mutta valtavan suuri jäävuori saattaa aiheuttaa ongelmia. Jos jäävuori irtoaa, se on 5 000 neliökilometrin kokoinen. Jäävuori vastaa pinta-alaltaan 15 Espoota.

Jäävuoren irtoaminen ei johdu suoranaisesti ilmastonmuutoksesta. Ilmaston lämpeneminen kuitenkin nopeuttaa irtoamista.

Larsenin jäähylly kelluu valtameressä. Se on kiinni meren päällä Antarktiksessa.

Etelämantereen jäävuori irtosi 12. heinäkuuta.

(Korjattu 27.7.2017.)

Lähde HS

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste