Erdoğan jatkaa Turkin johdossa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Murad Sezer
Uutinen julkaistu: 29.05.2023

Recep Tayyip Erdoğan on voittanut Turkin presidentinvaalit. Erdoğan jatkaa Turkin johdossa seuraavat viisi vuotta.

Turkin presidentinvaalien toinen kierros järjestettiin sunnuntaina. Presidentinvaalien toisella kierroksella olivat mukana Recep Tayyip Erdoğan ja opposition ehdokas Kemal Kılıçdaroğlu. Erdoğan sai 52 prosenttia äänistä. Kılıçdaroğlu sai 48 prosenttia äänistä.

Erdoğan sanoi sunnuntai-iltana, että hän on vaalien voittaja. Erdoğan jatkaa Turkin presidenttinä vuoteen 2028 saakka. Erdoğanin kannattajat juhlivat kaduilla. Erdoğan sanoi Istanbulissa, että kaikki turkkilaiset ovat vaalien voittajia. Istanbul on Erdoğaninin kotikaupunki. Turkissa on 85 miljoonaa asukasta.

Maailman johtajat onnittelivat Erdoğania sunnuntaina. Yhdysvaltojen presidentti Joe Biden kertoi, että hän odottaa jatkuvaa Nato-yhteistyötä Turkin kanssa. Ranskan presidentti Emmanuel Macron sanoi, että Ranskalla ja Turkilla on paljon yhteisiä haasteita. Myös Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi onnittelivat Erdoğania.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)