Emmanuel Macron voitti Ranskan presidentinvaalit

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.04.2022

Emmanuel Macron jatkaa Ranskan presidenttinä seuraavat viisi vuotta. Macron valittiin toiselle kaudelle sunnuntaina.

Ranskassa äänestettiin presidentinvaaleissa sunnuntaina. Presidentinvaalien voittaja on Emmanuel Macron. Macron jatkaa Ranskan presidenttinä seuraavat viisi vuotta. Macronin presidenttikausi kestää vuoteen 2027 asti.

Vaalien toisella kierroksella olivat vastakkain Emmanuel Macron ja Marine Le Pen. Macron on keskustaliberaali ja Le Pen on äärioikeistolainen. Äärioikeisto keräsi paljon ääniä Ranskan presidentinvaaleissa.

Emmanuel Macron sai äänistä melkein 59 prosenttia. Marine Le Pen sai noin 42 prosenttia äänistä.

Emmanuel Macron lupaa, että hän toimii yhtenäisen Ranskan puolesta. Macronin mukaan hän haluaa olla koko kansan presidentti. Macron ei halua olla vain oman puolueensa ja omien kannattajiensa presidentti.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)