Ei tuloksia ilmastokokouksesta

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 27.09.2019

YK:n ilmastokokouksen tulokset jäivät vähäisiksi. Suurten valtioiden johtajat eivät luvanneet uusia toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Nuori ilmastoaktivisti Greta Thunberg ja monet ympäristöjärjestöt olivat pettyneitä.

YK:n ilmastokokous järjestettiin New Yorkissa YK:n päämajassa syyskuun lopulla. Kymmenien valtioiden johtajat puhuivat kokouksessa. Esimerkiksi Kiina ei ilmoittanut uusista teoista päästöjen vähentämiseksi. Kiina päästää eniten kasvihuonekaasuja ilmakehään. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump pistäytyi kokouksessa vain pikaisesti.

Myös ilmastoaktivisti Greta Thunberg puhui ilmastokokouksessa. Thunbergin puhe herätti suurta huomiota. Thunberg sanoi, että maailman johtajat ovat pettäneet nuorison. Hän muistutti myös, että ihmiset ja koko luonto kärsivät ilmastonmuutoksesta.

– Te olette varastaneet unelmani ja lapsuuteni tyhjillä sanoilla, sanoi Thunberg.

Toisaalta monet maat ovat tehneet päätöksiä ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. 70 valtiota on ilmoittanut, että ne lopettavat hiilidioksidin päästöt vuoteen 2050 mennessä. Siihen on 30 vuotta.

Lähde: STT

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Ei tuloksia ilmastokokouksesta”

  1. Ajatele kuinka paljon kasvihuonekaasuja kehityyneet maat olleet päästäneet teollisissa vallankumouksissa meneisyydessä ennen kuin syytät muita maita.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste