Trumpin tuomio voi vaikuttaa presidentinvaaliin

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Steven Hirsch
Uutinen julkaistu: 03.06.2024

Donald Trump on syyllistynyt rikokseen. Oikeuden valamiehistö teki päätöksen asiassa viime perjantaina. Oikeus päättää Trumpin tuomiosta heinäkuussa.

Yhdysvaltojen entinen presidentti Donald Trump on syyllistynyt rikokseen. Trump väärensi väärensi kirjanpitoa vuonna 2016. Trump yritti pimittää tietoja siitä, että hän maksoi pornotähti Stormy Danielsille ennen vuoden 2016 presidentinvaaleja. Trump maksoi Stormy Danielsille, jotta tämä ei kertoisi julkisuudessa hänen ja Trumpin suhteesta.

Yhdysvalloissa pohditaan nyt sitä, miten Trumpin tuomio vaikuttaa presidentinvaaleihin. Yhdysvaltojen presidentinvaalit järjestetään marraskuussa. Trump on todennäköisesti republikaanipuolueen ehdokas. Joe Biden on demokraattipuolueen ehdokas.

Donald Trump sanoo, että hän on syytön. Trumpin mukaan hän ei ole tehnyt mitään väärää.

Oikeus päättää Donald Trumpin tuomiosta 11. heinäkuuta. Jos Trump saa tuomion, hän on Yhdysvaltojen ensimmäinen presidentti, joka tuomitaan rikoksesta. Oikeusoppineiden mukaan Trump saa ehkä sakkoja tai ehdollisen vankeusrangaistuksen.

Donald Trumpin kannattajat osoittivat mieltään New Yorkissa 30.5. Kuva: Lehtikuva / AFP / Spencer Platt

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)