Britannian pääministeri Theresa May eroaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 27.05.2019

Britannian pääministeri Theresa May eroaa konservatiivipuolueen johdosta perjantaina 7. kesäkuuta. Hän jatkaa pääministerinä siihen saakka, kunnes uusi pääministeri on valittu.

Theresa May on epäonnistunut brexitin hoitamisessa. Britannian parlamentti ei ole hyväksynyt Mayn suunnitelmaa siitä, kuinka brexit hoidetaan. Brexit tarkoittaa Britannian eroa Euroopan unionista.

May ilmoitti erostaan viime perjantaina. Hän liikuttui kyyneliin puheensa lopuksi.

– Minulle on suuri kunnia, että olen saanut hoitaa pääministerin virkaa. Olen saanut palvella maata, jota rakastan, May sanoi.

Britannian EU-eron aikataulu ei ole selvillä. EU on antanut Britannialle lokakuun loppuun asti lisäaikaa. Helsingin yliopiston tutkija Timo Miettinen uskoo, että Britannian ero saattaa siirtyä ensi vuoteen.

Lähteet STT, Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste