Britannia lähtee Euroopan unionista

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 27.06.2016

Enemmistö Britannian kansalaisista haluaa, että maa eroaa Euroopan unionista. Päätöksestä seuraa pitkä epävarmuuden aika Britanniassa ja Euroopassa.

Britannian äänestäjien niukka enemmistö päätti torstaina, että Britannia eroaa Euroopan unionista. Ero järkytti monia Euroopassa ja Britanniassa. Päätös aiheutti suuren myllerryksen Britannian politiikassa.

Pääministeri David Cameron ilmoitti, että hän eroaa. Kansanäänestys Euroopan unionin jäsenyydestä oli Cameronin idea. Hän toivoi, että Euroopan unionin arvostelu Britanniassa vaimenee, kun ihmiset saavat äänestää jäsenyydestä. Cameron kannatti jäsenyyttä. Siksi hän eroaa nyt. Uusi pääministeri valitaan vasta lokakuussa.

Britannian toinen suuri puolue on työväenpuolue eli labour. Sekin ajautui sekasortoon. Moni labourin poliitikko vastustaa nyt puheenjohtaja Jeremy Corbynia. He väittävät, että Corbyn ei esiintynyt tosissaan EU:n puolesta.

Ero EU:sta jakaa Britanniaa monin tavoin. Enemmistö nuorista kannattaa EU:ta, koska opiskelu ja työnteko Euroopassa on helppoa. Keski-ikäiset ja vanhukset kannattivat eroa.

Skotlanti ja Pohjois-Irlanti ovat Britannian osia. Siellä suurin osa äänesti EU:n puolesta. Nyt Skotlanti saattaa erota Britanniasta ja jatkaa EU:ssa itsenäisenä valtiona. Pohjois-Irlanti saattaa liittyä Irlantiin, joka on EU:n jäsen.

Britannian ero voi olla esimerkki muille EU-maille. Monissa maissa on vahvoja puolueita, jotka eivät pidä EU:sta. Ne saattavat vaatia äänestystä eroamisesta. Tällaisia maita ovat esimerkiksi Hollanti ja Ranska.

EU toivoo nyt, että Britannia eroaa nopeasti. Eroaminen kestää monta vuotta. Se on pitkä epävarmuuden kausi Britanniassa ja Euroopassa. Euroopan talous saattaa kärsiä epävarmuudesta.

Lähteet Helsingin Sanomat, Yle, STT

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste