Bosnia-Hertsegovina uhkaa hajota

Teksti: Selkosanomat, lähde IS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.12.2021

Tilanne Bosnia-Hertsegovinassa on kiristynyt tänä syksynä.

Bosnia-Hertsegovina on valtio Balkanilla. Siihen kuuluvat Bosnia-Hertsegovina ja Bosnian serbitasavalta.

Bosnian serbitasavallan johtaja Milorad Dodik uhkaa nyt, että Serbia purkaa maiden välisen rauhansopimuksen. Dodik on kansallismielinen johtaja. Dodikin kannattajat eivät usko, että kahden maan liitto voi jatkua. Serbian johtaja Aleksandar Vusic tukee Dodikia.

Bosnia-Hertsegovinassa käytiin 1990-luvulla tuhoisa sota. Sodassa kuoli ainakin 100 000 ihmistä. Serbi- ja kroaattisotilaat tekivät alueella kansanmurhan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste