Avustustyöt Tongalla alkoivat

Teksti: Betty Marschan, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.01.2022

Tongan saarivaltio tuhoutui pahasti tulivuorenpurkauksessa ja tsunamiaallossa tammikuun puolivälissä. Avustustyöt Tongalla ovat alkaneet.

Tulivuorenpurkaus tapahtui meren alla. Tulivuorenpurkaus aiheutti tsunamiaallon koko Tyynellämerellä. Tsunami tarkoittaa maanjäristyksen aiheuttamaa hyökyaaltojen sarjaa merenpohjassa.

Tulivuori Hunga Tonga-Hunga Ha’apai sijaitsee 60 kilometrin päässä Tongan pääkaupungista.

Tuhkaa ja aaltoja

Tulivuorenpurkaus nosti merestä ilmaan suuren tuhkapilven ja savua. Tuhka levisi Tongan saarille. Tulivuorenpurkauksesta syntynyt tuhka on myrkyllistä. Tuhka saastuttaa esimerkiksi juomaveden ja viljelykset. Tuhka ärsyttää myös silmiä.

Tulivuorenpurkaus aiheutti valtavia aaltoja, joita kutsutaan tsunamiksi. Tsunamiaallot ovat vaarallisia ihmisille, laivoille ja rakennuksille, jotka sijaitsevat rannikon lähellä.

Tongan pääkaupunki on Nuku’alofa. Pääkaupunki tuhoutui pahasti. Ainakin kaksi kylää ja satoja rakennuksia tuhoutui kokonaan. Internet-yhteydet ja puhelinlinjat ovat poikki. Tongan asukkaisiin on vaikea saada yhteys. Ainakin kolme ihmistä kuoli.

Monet maat auttavat Tongaa

Tonga saa apua naapurimaista. Australia, Japani ja Uusi-Seelanti ovat jo luvanneet apua Tongalle. Avustustyöt ovat vielä alussa.

Matka Tongalle on pitkä ja merimatka hidas. Myös tuhkapilvi vaikeuttaa avustustöitä. Tongaan on lähetetty myös avustuslentoja.

Avustustarvikkeiden toimittamista perille hankaloittaa Tongan tiukka koronapolitiikka. Tonga on onnistunut välttämään koronaviruken leviämisen tähän mennessä lähes täysin. Ainoa tartunta havaittiin viime vuoden lopulla.

Tongan saarivaltio koostuu 170 saaresta. Tonga sijaitsee eteläisellä Tyynellämerellä. Tongassa asuu  on 100 000 asukasta.

Tonga, purkaus, tsunami
Tulivuorenpurkauksesta levinnyt tuhka peittää Tongan saarivaltion. Luonto ja rakennukset ovat tulivuoren tuhkan peittämiä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Avustustyöt Tongalla alkoivat”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste