Australian palot laajenevat

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.01.2020

Australian maastopalot ovat laajentuneet vuodenvaihteen aikana. Palot ovat jo tuhonneet alueen, joka on Tanskan kokoinen. Ihmisiä on kehotettu lähtemään kodeistaan monilla paikkakunnilla.

Australiassa on nyt keskikesä. Lämpötila voi nousta jopa 40 asteeseen. Se kiihdyttää maastopaloja entisestään.

Useilla paikkakunnilla ihmisiä on kehotettu lähtemään pois kotoaan, jotta he eivät jäisi palojen keskelle. Monet australialaiset viettävät nyt kesälomaa. Monia matkailukohteita on kuitenkin tyhjennetty tai suljettu maastopalojen takia.

Maastopaloot ovat kestäneet jo useita viikkoja. Niissä on kuollut 18 ihmistä. Yli tuhat taloa on palanut.

Maastopaloissa syntyy paljon savua. Siksi ilmanlaatu on heikentynyt monissa kaupungeissa, vaikka palot ovat kaukana niistä.

Lämpötilat nousevat 30-40 asteeseen tammi- ja helmikuussa. Siksi palot jatkuvat vielä parin kuukauden ajan, ellei paloalueilla sada vettä.

Ilmastonmuutos voi vaikuttaa

Ilmastonmuutoksella voi olla vaikutusta maastopaloihin. Näin arvioi johtava asiantuntija Kari Telaranta Suomen pelastusalan keskusjärjestöstä.

Isoja maastopaloja on viime vuosina ollut muiden muassa Siperiassa ja Ruotsissa. Suuria paloja voi syttyä kesällä myös Suomessa.

Täällä palot kuitenkin sammutetaan nopeasti. Suomen metsissä on paljon metsäautoteitä. Sammuttajat pääsevät nopeasti palopaikalle. Suomessa on myös paljon vapaaehtoisia, jotka auttavat palokuntia.

Lähde: STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)