Arktiset jäätiköt sulavat uhkaavasti

Teksti: Leealaura Leskelä, lähteet HS, wwf.fi, yle.fi
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.09.2015

Sulavat jäätiköt oli Arktisten alueiden ilmastokokouksen aiheena.

Arktisten alueiden luonto on herkkä ilmastonmuutokselle. Ne lämpenevät nopeammin kuin muu maapallo. Arktiset alueet ovat maapallon pohjoisimmat ja eteläisimmät napa-alueet.

Yhdysvallat järjesti viime viikolla Alaskan Anchoragessa ilmastokokouksen. Kokouksen isäntänä toimi Yhdysvaltain ulkoministeri John Kerry. Myös Yhdysvaltain presidentti Barack Obama vieraili kokouksessa. Suomesta kokoukseen osallistui ulkoministeri Timo Soini.

Jos jäätiköt jatkavat sulamistaan, merenpinta nousee kaikkialla maapallolla. Jotkut alueet kuten esimerkiksi Hollanti ja Malediivit saattavat jäädä kokonaan tai osin vedenpinnan alapuolelle.

Arktisia alueita uhkaa myös öljynporaus Jäämerellä. Alueen luonnonvarat kiinnostavat tällä hetkellä valtavasti monia maita ja öljyyhtiöitä. Luonnonsuojelujärjestöt vastustavat öljynporausta Arktisilla alueilla.

– Öljynporaus voi myös aiheuttaa öljyonnettomuuden. Se olisi valtava katastrofi, sillä öljyn kerääminen jäisistä vesistä on hyvin vaikeaa, sanoo pääsihteeri Liisa Rohweder ympäristöjärjestö WWF:n tiedotteessa.

Barack Obama sanoi, että Yhdysvallat kantaa vastuuta ilmastonmuutoksesta. Obamaa on kuitenkin arvosteltu siitä, että hän on antanut öljy-yhtiö Shellille luvan porata öljyä Jäämerellä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)