Apu kulkee hitaasti Nepaliin

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.05.2015

Nepalin maanjäristysalueelle on vaikea saada apua perille. Maa on vuoristoinen, tiet tuhoutuneet ja pääkaupungin lentokenttä tukossa.

Himalajan vuoristo vaikeuttaa avun saamista Nepalin maaseudulle. Kathmandun lentokenttä on tukossa. Viranomaiset eivät vielä tiedä, miten paljon apua todella tarvitaan. Köyhä Nepal on sekasortoisessa tilanteessa.

Yhdysvaltojen armeijan helikopterit aloittivat tällä viikolla avustuslennot Nepalin syrjäseuduille. Pahiten on vaurioitunut Sindupalchokin alue. Siellä melkein kaikki rakennukset ovat sortuneet.

Nepalin hallitus on kehottanut ulkomaisia avustustyöntekijöitä lähtemään kotiin Kathmandusta. Viestintäministeri Minendra Rijalin mukaan Kathmandun lähiympäristön pelastustyöt ovat valmiit. Loput hoitaa Nepal itse. Avustustöissä on ollut mukana 4 000 ihmistä 34 eri maasta.

Nepalin viranomaiset löysivät viikonloppuna sadan ihmisen ruumiit. Ne olivat hautautuneet lumivyöryn alle. Maailman korkeimman vuoren, Mount Everestin kiipeilykausi on peruttu. Kiipeilyreitit ovat vaurioituneita.

Nepalissa sattui toissa viikonloppuna voimakas maanjäristys, jossa kuoli noin 7 500 ihmistä. Loukkaantuneita on 15 000. Järistys vaikuttaa 8 miljoonan ihmisen elämään.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)