Alexander Stubb vierailee Kanadassa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Andrej Ivanov
Uutinen julkaistu: 15.04.2026

Alexander Stubb on vierailulla Kanadassa. Presidentti Stubb tapasi tiistaina Kanadan pääministerin Mark Carneyn.

Presidentti Stubbin vierailu alkoi tiistaina, kun hän tapasi Kanadan kenraalikuvernöörin Mary Simonin. Stubb tapasi Simonin Ottawassa. Ottawa on Kanadan pääkaupunki.

Keskiviikkona Stubb puhuu opiskelijoille Carletonin yliopistolla Ottawassa. Keskustelun aiheena on maailmanjärjestys ja suurvaltojen asema. Kanadan pääministeri sanoi vuoden alussa, että Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump on tuhonnut vanhan maailmanjärjestyksen, jossa oli säännöt.

Mark Carney ja Alexander Stubb keskustelivat tiistaina esimerkiksi Suomen ja Kanadan suhteista ja yhteistyöstä, arktisen alueen asioista, Lähi-idästä ja Ukrainan sodasta.

– Tämä on yksi vuoden tärkeimmistä vierailuistani. On hienoa olla täällä. Kanada on minulle kuin toinen koti, Stubb sanoi STT:n haastattelussa. Stubb oli 13-vuotiaana kesän Kanadan Ontariossa.

Stubb kertoi tiistaina, että hän osallistuu perjantaina Ranskan ja Britannian kokoukseen. Videokokouksen aiheena on Lähi-idän tilanne ja laivayhteys Hormuzinsalmessa. Stubbin mukaan vielä ei tiedetä, miten Suomi osallistuu yhteistyöhön.

– Suomi ja Kanada ovat arktisia maita ja meillä molemmilla on jäänmurtajia. Jäänmurtajista ei kuitenkaan ole hyötyä Hormuzinsalmessa.

Kanadan pääministeri Mark Carney on arvostellut Yhdysvaltojen presidenttiä Donald Trumpia. Suomen presidentti Alexander Stubb ei tuomitse Trumpia aivan yhtä suoraan. Stubbin mukaan Trump on turhautunut siihen, että puolustusliitto Nato ei ole auttanut Yhdysvaltoja Lähi-idän sodassa.

– Nato on puolustusliitto. Naton tehtävä ei ole puolustaa Yhdysvaltoja, kun se on hyökännyt Iraniin, Stubb sanoo Helsingin Sanomissa.

Stubbin mukaan hänen oma suhteensa Trumpiin on kuitenkin säilynyt melko tavallisena. Hän ei kuitenkaan ole keskustellut Trumpin kanssa yhtä paljon kuin aiemmin.

Presidentti Trump on viime aikoina haukkunut Nato-liittolaisiaan, uhannut tuhota koko Iranin sivilisaation eli yhteiskunnan ja riidellyt paavi Leo XIV:n kanssa.

Stubbin mukana Kanadassa ovat Suomen ulkoministeri Elina Valtonen ja elinkeinoministeri Sakari Puisto. Stubbin vierailu on työvierailu. Työvierailu tarkoittaa sitä, että presidentin ulkomaanmatkalla tavataan ihmisiä ja neuvotellaan ajankohtaista asioista.

Presidentti Stubbin vierailun viimeinen päivä on tänään 15. huhtikuuta.

Mark Carney ja Alexander Stubb ehtivät pelaamaan myös jääkiekkoa. Pääministeri ja presidentti vierailivat naisten jääkiekkojoukkueen Ottawa Chargen harjoituksissa 14.4.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)