Aleksei Navalnyi joutuu vankileirille

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.02.2021

Aleksei Navalnyi sai viime viikolla vankeusrangaistuksen. Navalnyi joutuu vankileirille.

Aleksei Navalnyi on venäläinen oppositiopoliitikko. Se tarkoittaa, että Navalnyi vastustaa Venäjän presidentti Vladimir Putinia ja Putinin hallintoa.

Navalnyi oli viime viikolla oikeudessa Venäjän pääkaupungissa Moskovassa. Hänet tuomittiin 2 vuodeksi ja 8 kuukaudeksi vankeuteen.

Navalnyi sai viime viikolla vielä toisen syytteen. Syytteen mukaan hän on loukannut sotaveteraanin kunniaa. Navalnyi sanoo, että syytteet ovat keksittyjä. Hän pyysi kannattajiaan osoittamaan mieltään tuomiota vastaan.

Haavisto lähtee Moskovaan

Venäjällä on ollut laajoja mielenosoituksia sen jälkeen, kun Navalnyi pidätettiin. Poliisi on ottanut kiinni yli 12 000 ihmistä. Myös toimittajia on pidätetty.

Monien länsimaiden johtajat ovat vaatineet Navalnyin vapauttamista.

Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto matkustaa Moskovaan 15. helmikuuta. Haavisto tapaa Venäjän ulkoministerin Sergei Lavrovin. Ministerit keskustelevat Navalnyin tapauksesta sekä EU:n ja Venäjän suhteista.

Lähteet STT, Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste