Alar Karis on Viron uusi presidentti

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 29.09.2021

Viron uusi presidentti on Alar Karis. Karis valittiin presidentiksi kuukausi sitten.

Alar Karis on Viron kansallismuseon johtaja. Alar Karis aloittaa Viron presidenttinä 11. lokakuuta. Viron nykyisen presidentin Kersti Kaljulaidin kausi päättyy silloin.

Kersti Kaljulaid oli presidenttinä viisi vuotta. Hän oli Virossa ensimmäinen nainen presidenttinä. Kaljulaid olisi voinut jatkaa presidenttinä myös toisen kauden, mutta hän ei saanut tarpeeksi kannatusta Viron parlamentissa. Virossa presidentin valitsee Viron parlamentti eli eduskunta. Kansa ei saa äänestää presidentistä.

Lähde: Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste