Afrikassa on vain vähän tartuntoja

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.04.2020

Koronaviruksen tartuntaluvut Afrikassa ovat alhaiset. Se voi johtua testauksen puutteesta.

Koko Afrikassa oli 21. huhtikuuta 23 500 koronavirustartuntaa. Koronavirus oli aiheuttanut 1 200 ihmisen kuoleman. Nämä luvut koskevat 52 Afrikan maata. Näissä maissa asuu 1,2 miljardia ihmistä.

Ulkoministeriön Afrikan toiminnoista vastaava Juha Savolainen sanoo, että Afrikan luvut ovat puutteelliset. Savolainen kertoo Helsingin Sanomissa, että monissa Afrikan maissa ihmisiä ei testata. Myös terveydenhuolto on puutteellinen. Tartuntojen vähäisyyteen saattaa olla myös toinen selitys. Afrikan väestö on hyvin nuorta. Afrikan väestön keski-ikä on 20 vuotta.

Eurooppalaisten keski-ikä on 43 vuotta. Virus iski pahimmin Italiaan. Siellä väestön keski-ikä on 46 vuotta. Näyttää siltä, että koronavirus ei aiheuta nuorille yhtä rajua tautia kuin vanhoille ihmisille.

Afrikassa koronavirus on iskenyt pahimmin Etelä-Afrikkaan. Virustartuntoja on löytynyt Etelä-Afrikasta eniten, koska maan terveydenhuolto on hyvä.

Lähteet IL, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)