Vaihtoehto Saksalle -puolue eli AfD voitti Saksan osavaltiovaalit. Vaalit järjestettiin sunnuntaina Saksan itäosissa Thüringenin ja Saksin osavaltioissa. Melkein joka kolmas äänestäjä kannatti AfD-puoluetta.
AfD on äärioikeistolainen puolue. AfD:n vaalivoitto on historiallinen asia Saksassa. Voitto vaikuttaa moniin asioihin koko Euroopassa. Äärioikeisto voitti Saksassa vaalit viimeksi 1930-luvulla. Silloin kansallissosialistit nousivat valtaan ja Saksasta tuli natsi-Saksa.
AfD-puolueen suosituin poliitikko Björn Höcke on saanut tänä vuonna jo kaksi tuomiota siitä, että hän käytti natsien iskulausetta.
Suuren kannatuksen vaaleissa sai myös äärivasemmistolainen BSW-puolue. BSW on nyt Thüringenin osavaltion kolmanneksi suurin puolue. Thüringenissa kristillisdemokraatit eli CDU on nyt toiseksi suurin puolue.
AfD ja BSW vastustavat sitä, että Ukrainalle annetaan rahallista ja aseellista apua. Molemmat puolueet kannattavat sitä, että Venäjän kanssa kannattaa olla hyvät välit.
