
Palestiinalaisten äärijärjestö Hamas ampui Israeliin lauantaina tuhansia raketteja. Raketit aiheuttivat suurta tuhoa. Hamas teki iskut Gazasta, joka on palestiinalaisten hallintoaluetta. Gaza eli Gazan kaista on Israelin ja Egyptin rajalla ja Välimeren rannikolla. Äärijärjestö Hamas hallitsee Gazassa.
Hamas on ottanut myös israelilaisia panttivankeja. Hamasin mukaan sillä on panttivankina yli 100 israelilaista. Panttivankien joukossa on sekä siviilejä että sotilaita.
Israel vastasi Hamasin iskuihin sunnuntaina ja maanantaina. Israel on pommittanut Gazaa. Myös Israelin ilmavoimat on iskenyt Gazaan.
Yli 1 100 ihmistä on kuollut. Kuolleita on molemmilla puolilla, Israelissa ja Gazassa. Haavoittuneita on ainakin 4 300. Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n mukaan yli 100 000 ihmistä on paennut Gazasta.
Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu sanoi viikonloppuna, että Israel on sodassa. Netanjahu kehottaa kaikkia palestiinalaisia poistumaan Gazasta. Netanjahun mukaan Israelin armeija iskee Gazaan voimalla.
Monet maailman maat ovat tuominneet Hamasin hyökkäyksen Israeliin. Suomen presidentti Sauli Niinistö ja ulkoministeri Elina Valtonen tuomitsevat Hamasin iskut. Euroopan unioni eli EU ja Yhdysvallat pitävät Hamasia terroristijärjestönä.
Israelilaisten ja palestiinalaisten välit ovat olleet todella huonot jo kymmeniä vuosia. Israelilaiset ja palestiinalaiset riitelevät siitä, kuka hallitsee alueita. Israelilaiset ovat juutalaisia ja palestiinalaiset ovat islamilaisia. Palestiinalaisten äärijärjestö Hamas taistelee juutalaisia vastaan.

