
Turkulainen antiikkiliike Wanha Elias on täynnä vanhoja esineitä: vanhoja valaisimia, huonekaluja, tauluja, koriste-esineitä ja leikkikaluja. Antiikkikauppias Antti Kulmala kertoo, että antiikkiliikkeen valikoiman pitää olla runsas.
– Ihmiset pitävät erilaisista asioista. Jotkut keräilevät esimerkiksi pikkuautoja, toiset taas kunniamerkkejä.
Kulmala on työskennellyt antiikkikauppiaana 26 vuotta.
– Olin jo nuorena kiinnostunut vanhoista esineistä. Opiskelin ensin vanhojen huonekalujen kunnostusta. Sen jälkeen perustin antiikkiliikkeen. Isäni harrasti myös antiikkia. Hän keräsi esimerkiksi vanhoja kameroita.
Kulmalaa kiehtoo vanhojen esineiden yksilöllisyys ja pitkä historia.
– Mielestäni on kiehtovaa, että samanlaista esinettä ei löydy muualta. Minua kiinnostaa myös vanhojen esineiden historia, niihin liittyy joskus mielenkiintoisia tarinoita.

Roskasäkistä voi löytyä aarre
Kulmala hankkii tavaroita esimerkiksi kuolinpesistä eli kodeista, joiden asukkaat ovat kuolleet.
Joskus ihmisten täytyy luopua vanhoista tavaroista, kun he muuttavat pienempään asuntoon.
Usein paikalle kannattaa pyytää asiantuntija, joka voi arvioida tavaroiden arvon.
Kulmala tarkistaa aina, mitä roskasäkkeihin on laitettu.
– Ihmiset eivät aina ymmärrä, millä esineillä voi olla arvoa. Roskasäkeistä voi löytyä vaikka millaisia aarteita.
1950-luku ja suomalainen design ovat suosiossa
Kulmala löysi vähän aikaa sitten roskalavalta 1950-luvun kirjahyllyn. Hän otti kirjahyllyn talteen ja laittoi sen myyntiin.
1950-luvun huonekalut ovat nykyään todella suosittuja. Monet haluavat sisustaa kotinsa 1950-luvun tyyliin. Myös arkkitehti Alvar Aallon suunnittelemat huonekalut kiinnostavat aina.
Arabian astiat ja turkulaisen Kupittaan Saven astiat käyvät myös hyvin kaupaksi.
Nuoret ostavat antiikkiliikkeestä vanhoja rannekelloja ja vanhoja kulta- ja hopeakoruja. Nuoret ostavat nykyään myös vanhoja ryijyjä.


hyvä