Vanhat esineet kertovat tarinoita

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Matti Välimäki
Uutinen julkaistu: 20.11.2024

Vanhoilla esineillä on pitkä historia, ja tavaroihin voi liittyä mielenkiintoisia tarinoita. Selkosanomat vieraili antiikkiliikkeessä eli vanhojen tavaroiden kaupassa.

Sota-ajan esineet kiinnostavat. Antiikkiliikkeessä on paljon sota-ajan kunniamerkkejä. Monia kiinnostavat myös esimerkiksi sotilaiden kotiväelle lähettämät kirjeet ja valokuvat.

Turkulainen antiikkiliike Wanha Elias on täynnä vanhoja esineitä: vanhoja valaisimia, huonekaluja, tauluja, koriste-esineitä ja leikkikaluja. Antiikkikauppias Antti Kulmala kertoo, että antiikkiliikkeen valikoiman pitää olla runsas.

– Ihmiset pitävät erilaisista asioista. Jotkut keräilevät esimerkiksi pikkuautoja, toiset taas kunniamerkkejä.

Kulmala on työskennellyt antiikkikauppiaana 26 vuotta.

– Olin jo nuorena kiinnostunut vanhoista esineistä. Opiskelin ensin vanhojen huonekalujen kunnostusta. Sen jälkeen perustin antiikkiliikkeen. Isäni harrasti myös antiikkia. Hän keräsi esimerkiksi vanhoja kameroita.

Kulmalaa kiehtoo vanhojen esineiden yksilöllisyys ja pitkä historia.

– Mielestäni on kiehtovaa, että samanlaista esinettä ei löydy muualta. Minua kiinnostaa myös vanhojen esineiden historia, niihin liittyy joskus mielenkiintoisia tarinoita.

Posliinikoirat ikävöivät merimiestä. Tällaisia koirapatsaita pidettiin vielä 1900-luvun alussa ikkunalaudalla. Kun merimies oli merillä, koirat käännettiin katsomaan ikkunasta ulos. Ne ikävöivät silloin isäntäänsä. Kun merimies oli kotona, koirat käännettiin katsomaan sisälle taloon.

Roskasäkistä voi löytyä aarre

Kulmala hankkii tavaroita esimerkiksi kuolinpesistä eli kodeista, joiden asukkaat ovat kuolleet.

Joskus ihmisten täytyy luopua vanhoista tavaroista, kun he muuttavat pienempään asuntoon.

Usein paikalle kannattaa pyytää asiantuntija, joka voi arvioida tavaroiden arvon.

Kulmala tarkistaa aina, mitä roskasäkkeihin on laitettu.

– Ihmiset eivät aina ymmärrä, millä esineillä voi olla arvoa. Roskasäkeistä voi löytyä vaikka millaisia aarteita.

1950-luku ja suomalainen design ovat suosiossa

Kulmala löysi vähän aikaa sitten roskalavalta 1950-luvun kirjahyllyn. Hän otti kirjahyllyn talteen ja laittoi sen myyntiin.

1950-luvun huonekalut ovat nykyään todella suosittuja. Monet haluavat sisustaa kotinsa 1950-luvun tyyliin. Myös arkkitehti Alvar Aallon suunnittelemat huonekalut kiinnostavat aina.

Arabian astiat ja turkulaisen Kupittaan Saven astiat käyvät myös hyvin kaupaksi.

Nuoret ostavat antiikkiliikkeestä vanhoja rannekelloja ja vanhoja kulta- ja hopeakoruja. Nuoret ostavat nykyään myös vanhoja ryijyjä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Vanhat esineet kertovat tarinoita”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)