Uusia selkokirjoja esittelyssä

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Kirjojen kustantajat
Uutinen julkaistu: 23.02.2023

Milloin luit viimeksi hyvän kirjan? Viime vuonna ilmestyi monta hyvää selkokirjaa, joista voit löytää uutta lukemista.

Selkokirjat sopivat kaikille, joiden mielestä muut kirjat ovat liian vaikeita. Viime vuonna ilmestyi 32 selkokirjaa, joista osa on tietokirjoja. Tässä artikkelissa esitellään viisi uutta selkokirjaa.

Kiinnostavaa tietoa

Uudet tietokirjat antavat tietoa kiinnostavista aiheista. Kielen elämä -kirja kertoo suomen kielen historiasta, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta. Miten suomen kieli syntyi ja miten se kehittyy edelleen? Parhaat ruokasienet selkokielellä -kirja on ensimmäinen selkokielinen sienikirja. Siinä esitellään yleisiä sieniä, joista voi tehdä erilaisia ruokia.

Lyhyitä tarinoita nuorille

Joissakin selkokirjoissa on monta lyhyttä tarinaa eli novellia. Niitä voi lukea esimerkiksi silloin, jos kokonainen kirja tuntuu liian pitkältä. Kuolleiden kirjassa on pelottavia tarinoita, jotka sopivat nuorille. Tarinoiden aiheita ovat esimerkiksi kiusaaminen, pelaaminen ja rakastuminen.

Lukemista lapsille

Osa selkokirjoista sopii hyvin lapsille. Lapset voivat lukea kirjoja itse tai aikuinen voi lukea heille ääneen. Lastenkirjoissa on usein paljon kuvia. Santun syystarina kertoo kateudesta. Santtu on kateellinen pikkuveljelleen Tanelille, koska Taneli osaa tehdä kaiken paremmin. Babar on suosittu lastenkirja, jonka monet tuntevat. Kirjassa seikkailee Babar-elefantti.

Kuvassa olevien kirjojen tiedot

Lari Kotilainen: Kielen elämä (Laatusana)
Kirjan on muokannut selkokielelle Hanna Männikkölahti.

Topi Linjama: Parhaat ruokasienet selkokielellä (Kirjokansi)

Magdalena Hai: Kuolleiden kirja (Avain)
Kirjan on muokannut selkokielelle Riikka Tuohimetsä.

Mimmu Tihinen: Santun syystarina (Karisto)

Jean de Brunhoff: Babar (Oppian)
Kirjan on muokannut selkokielelle Tuomas Kilpi.

2 kommenttia artikkeliin ”Uusia selkokirjoja esittelyssä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)