Selkokirjat sopivat kaikille, joiden mielestä muut kirjat ovat liian vaikeita. Viime vuonna ilmestyi 32 selkokirjaa, joista osa on tietokirjoja. Tässä artikkelissa esitellään viisi uutta selkokirjaa.
Kiinnostavaa tietoa
Uudet tietokirjat antavat tietoa kiinnostavista aiheista. Kielen elämä -kirja kertoo suomen kielen historiasta, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta. Miten suomen kieli syntyi ja miten se kehittyy edelleen? Parhaat ruokasienet selkokielellä -kirja on ensimmäinen selkokielinen sienikirja. Siinä esitellään yleisiä sieniä, joista voi tehdä erilaisia ruokia.
Lyhyitä tarinoita nuorille
Joissakin selkokirjoissa on monta lyhyttä tarinaa eli novellia. Niitä voi lukea esimerkiksi silloin, jos kokonainen kirja tuntuu liian pitkältä. Kuolleiden kirjassa on pelottavia tarinoita, jotka sopivat nuorille. Tarinoiden aiheita ovat esimerkiksi kiusaaminen, pelaaminen ja rakastuminen.
Lukemista lapsille
Osa selkokirjoista sopii hyvin lapsille. Lapset voivat lukea kirjoja itse tai aikuinen voi lukea heille ääneen. Lastenkirjoissa on usein paljon kuvia. Santun syystarina kertoo kateudesta. Santtu on kateellinen pikkuveljelleen Tanelille, koska Taneli osaa tehdä kaiken paremmin. Babar on suosittu lastenkirja, jonka monet tuntevat. Kirjassa seikkailee Babar-elefantti.
Kuvassa olevien kirjojen tiedot
Lari Kotilainen: Kielen elämä (Laatusana)
Kirjan on muokannut selkokielelle Hanna Männikkölahti.
Topi Linjama: Parhaat ruokasienet selkokielellä (Kirjokansi)
Magdalena Hai: Kuolleiden kirja (Avain)
Kirjan on muokannut selkokielelle Riikka Tuohimetsä.
Mimmu Tihinen: Santun syystarina (Karisto)
Jean de Brunhoff: Babar (Oppian)
Kirjan on muokannut selkokielelle Tuomas Kilpi.

Lukee helppo uutiset ja kirjat
Hyvä lapsille ja maahanmuutajille