Rockin isähahmo Chuck Berry on kuollut

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.03.2017

Yhdysvaltalainen laulaja, kitaristi ja lauluntekijä Chuck Berry kuoli viime viikonloppuna. 90-vuotias Berry oli rock and rollin isähahmo ja monien suuri esikuva.

Chuck Berry nousi maineeseen jo 1950-luvulla. Berryä pidetään rockmusiikin keksijänä. Berryn tunnetuimpia kappaleita ovat Johnny B. Goode, Rock and Roll Music ja Roll Over Beethoven.

Berry kuuluu maailman tunnetuimpien rocklegendojen joukkoon. Hän toimi esikuvana esimerkiksi The Beatlesille ja The Rolling Stonesille. Berryn kitaransoitto teki suuren vaikutuksen esimerkiksi Eric Claptoniin, Keith Richardsiin ja Bruce Springsteeniin. Beatlesin John Lennonin mukaan Chuck Berry oli rockin toinen nimi.

Chuck Berryn tavaramerkkejä olivat hänen kitaransoittonsa, nokkelat sanoituksensa ja lavaliikehdintänsä. Berryn lavaliikehdintää kutsutaan ankkakävelyksi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)