Rap-mummo ottaa kantaa asioihin

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 26.03.2013

Rööperin iäkkäin räppäri edustaa omien sanojensa mukaan mummoanarkiaa eli mummokapinaa.

Eila Nevanranta on 77-vuotias pirteä räppäri Helsingin Punavuoresta eli Rööperistä. Punavuoren rap-mummo tunnetaan Roskarapista, joka kertoo sotkemisesta. Rap-mummon ensimmäisen levyn nimi on Skolioosi.

Nevanranta on asunut Punavuoressa 30 vuotta. Hän työskenteli kotikaupungin-osassaan aikanaan yhdessä edesmenneen miehensä kanssa antiikki- ja kultasepänliikkeissä.

Mummoräppäri sanoo, että hän edustaa rapissa vankasti Punavuoren koulukuntaa. Hänen kappaleissaan otetaan vahvasti kantaa. Niissä muistutetaan esimerkiksi siitä, että vanhuksetkin ovat yksilöitä. Rapmummo ei siedä ihmisten lokeroimista.

– Pidän siitä, että räpissä on sanoma. Tykkään rytmistä. Kun Harlemin pojat räppäävät, se vetoaa minuun.

Yksinäisyys huolestuttaa räppäriä. – Yksinäisiä ja unohdettuja ihmisiä on liian paljon. Minä en koe olevani yksinäinen. Asun yhdessä koirani kanssa, se vastaa välillä aika huonosti. Minulla on kuitenkin paljon tekemistä, tapaan paljon ihmisiä.

– Edustan mummoanarkiaa, hyvää kapinaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)