Eila Nevanranta on 77-vuotias pirteä räppäri Helsingin Punavuoresta eli Rööperistä. Punavuoren rap-mummo tunnetaan Roskarapista, joka kertoo sotkemisesta. Rap-mummon ensimmäisen levyn nimi on Skolioosi.
Nevanranta on asunut Punavuoressa 30 vuotta. Hän työskenteli kotikaupungin-osassaan aikanaan yhdessä edesmenneen miehensä kanssa antiikki- ja kultasepänliikkeissä.
Mummoräppäri sanoo, että hän edustaa rapissa vankasti Punavuoren koulukuntaa. Hänen kappaleissaan otetaan vahvasti kantaa. Niissä muistutetaan esimerkiksi siitä, että vanhuksetkin ovat yksilöitä. Rapmummo ei siedä ihmisten lokeroimista.
– Pidän siitä, että räpissä on sanoma. Tykkään rytmistä. Kun Harlemin pojat räppäävät, se vetoaa minuun.
Yksinäisyys huolestuttaa räppäriä. – Yksinäisiä ja unohdettuja ihmisiä on liian paljon. Minä en koe olevani yksinäinen. Asun yhdessä koirani kanssa, se vastaa välillä aika huonosti. Minulla on kuitenkin paljon tekemistä, tapaan paljon ihmisiä.
– Edustan mummoanarkiaa, hyvää kapinaa.
