Pekka Heikkinen on ainutlaatuinen näyttelijä

Teksti: Soili Kalliokoski ja Otto Rantanen
Kuva: Elna Rikkinen
Uutinen julkaistu: 18.12.2024

Pekka Heikkinen on harvinainen ammattinäyttelijä. Hän käyttää pyörätuolia.

Näyttelijä Pekka Heikkinen alkoi käyttää pyörätuolia 26 vuotta sitten. Hän joutui moottoripyörällä onnettomuuteen, kun hän oli menossa Hovimäki-televisiosarjan kuvauksiin.

Heikkinen ei kuitenkaan lopettanut näyttelemistä, vaikka joutui onnettomuuteen. Hän oli valmistunut Teatterikorkeakoulusta juuri ennen onnettomuutta.

– Halvaantuminen muutti kuvan minusta näyttelijänä, Heikkinen sanoo.

Onnettomuuden jälkeen Heikkinen on näytellyt televisiosarjoissa ja teatterinäytelmissä. Välillä hän ei ole saanut töitä.

Silloin Heikkinen on kirjoittanut ja esittänyt monologeja, jotka perustuvat hänen oman elämänsä tapahtumiin. Monologi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että teatterilavalla puhuu vain yksi näyttelijä.

Lisää erilaisia näyttelijöitä

Suomessa on harvinaista olla halvaantunut ammattinäyttelijä. Sen takia Heikkinen ei pysty keskustelemaan saman asian kokeneiden ihmisten kanssa.

– Aika yksin tässä saa olla, Heikkinen sanoo.

Heikkisen mielestä Suomessa pitäisi olla enemmän erilaisia näyttelijöitä. Teatterilavoilla ei juurikaan näe näyttelijöitä, joilla olisi jokin rajoite esimerkiksi liikkumisessa tai kuulemisessa.

Heikkinen on kuullut, että joitakin näytelmän katsojia häiritsee, jos näyttelijä on pyörätuolissa. Jotkut katsojat ehkä miettivät vain, miksi näytelmän hahmo käyttää pyörätuolia.

– Kyllähän tuolla kadullakin liikkuu ihmisiä, joilla on pyörätuoli tai kepit. Miksi heitä ei voisi nähdä myös teatterilavalla?

Tekstin ovat kirjoittaneet Soili Kalliokoski ja Otto Rantanen. He opiskelevat journalistiikkaa Tampereen yliopistossa, ja heistä tulee toimittajia.

Tekstin on julkaissut yleiskielisenä Moreenimedia, joka on yliopiston harjoitustoimituksen julkaisualusta.

Linkki juttuun Moreenimediassa: Pyörätuolissa istuva Pekka Heikkinen erottuu teatterilavoilla muista näyttelijöistä – ”Aika yksin tässä saa olla” | Moreenimedia

Pekka Heikkinen sanoo, että Suomessa ei teatterilavoilla juuri näe näyttelijöitä, joilla olisi jokin rajoite.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)