Jännitystä selkokirjoissa

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Avain
Uutinen julkaistu: 19.05.2022

Vantaan kansainvälisen koulun oppilaat lukivat selkokielisiä dekkareita eli jännittäviä rikoskirjoja. Oppilaat Suditi Singh, Akanskha Paul ja Vinayak Chopra kirjoittivat arvostelut kirjoista.

Veren vimma

Veren vimma kertoo rikosylikomisario Maria Kalliosta, joka ratkaisee toimittaja Annukka Hackmanin murhan. Maria Kallio on vahva nainen, joka haluaa olla hyvä työssään. Annukan murhasta epäillään erään rallikuskin perhettä ja Annukan entistä poikaystävää. Annukka on tarinan kiinnostavin henkilö, koska hän on ollut töissä esimerkiksi radiossa ja lehdissä. Hän haluaa paljastaa salaisuuksia.

Veren vimma on jännittävä kirja. Tykkäsin erittäin paljon siitä, että murha on suunniteltu hyvin. Suosittelen kirjaa teini-ikäisille, jotka tykkäävät dekkareista.

Olen asunut Suomessa monta vuotta, ja minusta kirja oli hyvin kirjoitettu ja sitä oli helppo ymmärtää. Kirjassa oli vain muutamia sanoja, joita en tiennyt.

Teksti Suditi Singh, 14 vuotta

Kuoleman spiraali

Kirjassa Maria Kallio tutkii taitoluistelija Nooran murhaa. Hän kuulustelee epäiltyjä, joita ovat esimerkiksi Nooran vanhemmat ja Rami Luoto. Ramista tuli Nooran valmentaja, kun Noora oli 12 vuotta. Rami on kirjan kiinnostavin henkilö. Hän vaikuttaa kunnolliselta ihmiseltä, mutta hänestä paljastuu uusia puolia.

Kun luin Kuolemanspiraalin, minusta tuntui, että ratkaisin murhan Marian kanssa. Pidin siitä, että kirjailija kertoo epäillyistä yksityiskohtaisesti. Nooran murhaaja on yllättävä. Hän ei ole joku, jota odotin.

Olen opiskellut suomea kolme vuotta. Mielestäni useimmat lauseet kirjassa on helppo ymmärtää ja opin paljon uusia sanoja. Myös tarinan tapahtumat ovat selkeässä järjestyksessä.

Teksti Akanskha Paul, 14 vuotta

Ennen lähtöä

Ennen lähtöä on mielenkiintoinen dekkari, jossa Maria Kallio yrittää ratkaista Petri Ilveskiven murhaa.

Murhan uhri, Petri Ilveskivi, on avoimesti homoseksuaalinen. Hän on huonekalusuunnittelija ja Espoon kaupunginvaltuuston jäsen. Hänet murhattiin, kun hän oli matkalla tärkeään kokoukseen. Tätä kirjaa on vaikea jättää kesken, kun alkaa lukea sitä. Kirja kannattaa lukea, jos pidät dekkareista.

Olen opiskellut suomen kieltä vain kaksi vuotta. Minun oli helppoa lukea ja ymmärtää tätä kirjaa. Kirja piti minut koukussa koko kirjan ajan. Suosittelen kirjaa kaikille, jotka etsivät yksinkertaista ja mielenkiintoista kirjaa!

Teksti Vinayak Chopra, 14 vuotta

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste