Esa-Pekka Salonen saa ritarin arvon

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.01.2021

Kapellimestari Esa-Pekka Salonen on pian ritari. Yhdistyneen kuningaskunnan kuningatar Elisabet II myönsi hänelle ritarikomentajan kunniamerkin.

Esa-Pekka Salonen on Lontoon Philharmonia -orkesterin ylikapellimestari. Hän jatkaa tehtävässä vuoden 2021 loppuun. Sen jälkeen Salonen siirtyy San Franciscon sinfoniaorkesterin ylikapellimestariksi.

Salonen on tunnetuimpia suomalaisia kapellimestareita. Häntä arvostetaan ympäri maailmaa.

Ritarin arvonimen saanut henkilö saa käyttää nimessään etuliitettä sir tai dame. Salonen ei kuitenkaan voi kutsua itseään sir Esa-Pekka Saloseksi, koska hän ei ole Britannian kansalainen.

Esa-Pekka Salonen pitää arvonimeään suurena henkilökohtaisena kunniana. Hän sanoo, että se on osoitus taiteen tärkeydestä.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste