Afrikasta löytyi uusi apinalaji

Teksti: lähde Maailman Kuvalehti
Kuva: Wikimedia
Uutinen julkaistu: 20.11.2012

Kongon demokraattisesta tasavallasta on löydetty uusi apinalaji. Sen nimi on lesula.

Kongon demokraattisesta tasavallasta on löydetty uusi apinalaji. Uuden lajin tieteellinen nimi on cercopithecus lomamiensis. Paikalliset metsästäjät kutsuvat lajia lesulaksi. He ovat tunteneet lajin jo pitkään. Muulle maailmalle lesula on kuitenkin aivan uusi tuttavuus.

Lesula on keskikokoinen ja pitkäraajainen apina. Sen nenä on iso. Karvattomia kasvoja kehystää harjamainen karva. Nuori lesula on väritykseltään vaalea, vanhempana sen turkki tummenee ja harmaantuu.

Tutkijoiden mukaan lesula on poikkeuksellisen arka apinalaji. Luonnossa sen näkeminen on melkein mahotonta.

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Afrikasta löytyi uusi apinalaji”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste