Kongon demokraattisesta tasavallasta on löydetty uusi apinalaji. Uuden lajin tieteellinen nimi on cercopithecus lomamiensis. Paikalliset metsästäjät kutsuvat lajia lesulaksi. He ovat tunteneet lajin jo pitkään. Muulle maailmalle lesula on kuitenkin aivan uusi tuttavuus.
Lesula on keskikokoinen ja pitkäraajainen apina. Sen nenä on iso. Karvattomia kasvoja kehystää harjamainen karva. Nuori lesula on väritykseltään vaalea, vanhempana sen turkki tummenee ja harmaantuu.
Tutkijoiden mukaan lesula on poikkeuksellisen arka apinalaji. Luonnossa sen näkeminen on melkein mahotonta.

Jeeeeee!! Apinoita…