Siirry sisältöön
Selkosanomat - etusivulle
  • Etusivu
  • Suomi
  • Maailma
  • Urheilu
  • Kulttuuri
  • Arki
  • Arkisto
  • Uutisia kuvilla
  • Lätta bladet
Olet tässä:Etusivu Kulttuuri
Hae sivustolta:

Kulttuuri

Oscar-palkinnot jaettiin Hollywoodissa

Kulttuuri

17.03.2026
Kuuntele uutinen

Elokuva-alan Oscar-palkinnot jaettiin varhain maanantaina. Eniten Oscar-palkintoja sai elokuva One Battle After Another. Paul Thomas Andersonin elokuva voitti kuusi palkintoa.

Oulu esittelee pohjoista kulttuuria

Kulttuuri

13.03.2026
Kuuntele uutinen

Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Kulttuurivuosi nostaa esiin monimuotoisen kulttuurin ja luonnon. Oulun kaupungin lisäksi mukana on Suomen itärajalta länsirajalle 39 pohjoista kuntaa.

Hailuoto on Perämeren helmi

Kulttuuri

13.03.2026
Kuuntele uutinen

Hailuoto on Perämeren suurin saari. Sen luonto on ainutlaatuinen. Hailuodossa asuu myös paljon taiteilijoita. Silta saareen valmistuu syksyllä.

Linda Lampenius ja Pete Parkkonen voittivat UMK:n

Kulttuuri

02.03.2026
Kuuntele uutinen

Viulisti Linda Lampenius ja laulaja Pete Parkkonen edustavat Suomea euroviisuissa. Lampenius ja Parkkonen voittivat Uuden Musiikin Kilpailun eli UMK:n.

Lukupiiri on lukemisen iloa

Kulttuuri

27.02.2026
Kuuntele uutinen

Monet suomalaiset harrastavat lukemista lukupiireissä. Lukupiirejä on monenlaisia, kaikille löytyy omansa. Lukeminen yhdessä ja keskustelut kirjoista saavat hyvälle mielelle.

Yhdessä, mutta hiljaa

Kulttuuri

27.02.2026
Kuuntele uutinen

Lukupiirejä on monenlaisia. Helsingissä toimii lukupiiri, jossa luetaan hiljaa yhdessä. Hiljaista lukupiiriä vetää Ronja Salmi. Hiljaisessa lukupiirissä jokainen lukee hiljaa omaa kirjaansa.

Ville Juutinen innostuu keskusteluista

Kulttuuri

27.02.2026
Kuuntele uutinen

Oululainen Ville Juutinen ei ole tavallinen lukupiirien jäsen. Hän on mies, ja hän on lukenut aina paljon. Hän työskentelee tietotekniikan alalla, mutta on opiskellut myös kirjallisuutta.

Luetko selkokirjoja?

Kulttuuri

27.02.2026
Kuuntele uutinen

Myös selkokirjoja luetaan monissa lukupiireissä. Kokosimme alle selkokirjojen lukupiirejä. Niihin on vapaa pääsy. Lähde mukaan lukemaan!

Vanhemmat artikkelit
Sivu1 Sivu2 … Sivu69 Seuraava →
Lataa lisää uutisia
  • Ota yhteyttä
  • Tilaa Selkosanomat
  • Saavutettavuusseloste
  • Lisätietoa Selkosanomista

Yhteystiedot:

Selkosanomat

Linnoitustie 2 B

02600 ESPOO

Puhelin: (09) 34809 240

Sähköposti: selkokeskus@kvl.fi

Toimitus:

Päätoimittaja: Petri Kiuttu

Toimittajat: Kaisa Kaatra, Maria Österlund

Tekniikka: Kehitysvammaliitto / Papunet

Julkaisija: Selkokeskus / Kehitysvammaliitto

Muita sivustoja:

Selkokeskuksen sivut

YLE:n selkouutiset


Selkosanomat Facebookissa

Vastuullista journalismia logo Selkotunnus logo
© 2026 Selkosanomat
Seuraava sivu »