Esimerkiksi yli 70-vuotiaat vanhukset saavat tarkat ohjeet, miten suojautua koronavirukselta. Vanhusten läheiset ihmiset eivät saa vierailla paikoissa, joissa asuu paljon vanhuksia. Sellaisia paikkoja ovat esimerkiksi palvelutalot, sairaalat ja muut hoitopaikat.
Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru kehottaa, että läheiset ihmiset pitävät vanhuksiin yhteyttä puhelimella. Kännyköissä ja tietokoneissa on nykyään myös muita sovelluksia, joilla voi pitää yhteyttä.
Nuorten tai lasten ei pidä kokoontua porukoihin. Ei pidä mennä esimerkiksi pelaamaan palloa, eikä muuhun paikkaan viettämään aikaa. Näin opastaa pääministeri Sanna Marin.
Julkisella paikalla on kielletty kokoontumiset, joissa yli kymmenen henkeä. Mutta myös alle kymmenen hengen porukoiden kokoontumisia pitää välttää. Näin suosittelee Sanna Marin.
Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen kehottaa, että ihmiset eivät osta apteekista lääkkeitä varastoon. Lääkkeet riittävät kyllä.
Koronavirus leviää Suomessa vielä muutaman kuukauden ajan. Tarkkaa aikaa ei voi ennustaa. Näin arvioi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Lähde STT

Kiitoksia